středa 12. srpna 2009

Prázdniny - den 43.

Probudil jsem se nevím kdy, na snídani byl myslím chleba, ale pitím si nejsem jistý. Nejspíše to bylo mléko. Kdo ví (já bych měl). Ráno se vleklo v pomalém snovém stylu a nebylo, co dělat. Snažil jsem se přes SMS bránu poslat nějaké zprávy slečně H, ale nešlo to.

Abych si rozšířil své obzory a přiučil se něčemu novému, pustil jsem Linux (Kubuntu 8.04) a snažil se na něm pracovat. Prohrabával jsem se nastaveními systému, sledoval, kde, co je a zkoušel různé funkce. Dobré na této Linuxové distribuci je, že má v základu multi-protokolového IM klienta, Open Office a pár další aplikací, které se občas hodí. Smůla, že web beowser je Konqueror. Tak blbý prohlížeč jsem od dob IE 6 nezažil. Nedostatek nejpoužívanější aplikace jsem se snažil vyvážit instalací Firefoxu 3.6 (alpha verze). Ta bohužel nešla nainstalovat přes všechno mé úsilí. Když mě napadlo, že bych se mohl podívat na YouTube na nějaké video, jak se na Linuxu instaluje FF, Konqueror chtěl po mě Flash. Dal jsem tedy stáhnout Flash přímo do Adobe a několika errorech restartu PC atd. to steně nešlo.

Nabootoval jsem Windows 7 a zahrál pár zápasů v Dotě. Naštěstí mi to šlo, tak se mi nálada zlepšila. Potom ovšem následovalo zase rozšiřování obzorů. V Chrome jsem se koukl na instalaci FF a myslel jsem, že mě odvezou. Vůbec mi nedocházelo, co s tou instalací v tom videu dělali a proč to dělali. V dalším tutoriálu byla ukázka, jak udělat FF výchozím prohlížečem. Jakmile jsem uviděl příkazovou řádku a uslyšel komentář chlapíka, který tam všechno zdlouhavě komentoval a psal hromadu blbostí do PŘ, upustil jsem od nápadu nahodit si do Linuxu Firefox.

Další geniální nápad byl, vyzkoušet Chrome. Googlilo se tedy. Rady typu: „Stáhni si kód, zkompiluj a máš to.“ mě moc nerajcovaly. Nakonec jsem našel přesně to, co jsem potřeboval. Nabootovalo se Kubuntu (start mi připadá delší než u Windows 7 nebo Windows XP), otevřel záhadný file manager a zpustil instalaci. „Krása.“, říkal jsem si, když se Chrome, začal instalovat a všechno vypadlo v pořádku. Pustím tedy můj vysnění prohlížeč webu a ono nic. Prázdná obrazovka, ale na taskbaru zobrazen jako zpuštěný. Po dalších několika minutách snahy, mě toto dohadování se s tučňákem přestalo bavit.

No musím říci, že jako na uživatele mě Linux ani na třetí pokus neoslovil. Spousta věcí v něm nefunguje nebo je realizace záměru usera tak složitá, že se na to dotyčný vykašle. A to jsem se ještě ani nezmiňoval o instalaci češtiny. Předpokládám, že když si u instalace vyberu češtinu, tak dostanu češtinu a ne něco jiného. A tady předpokládám, že když už si ji tedy dodatečně stáhnu, tak to čeština bude a ne nějaký paskvil, který jede navíc polovičatě, pokud se OS nerestartuje (Schválně, kde jsou ty řeči fanatických tučňákovců, že Windows je na nic a musí se pořád restartovat). Co si tak vzpomínám, tak instalace češtiny do Windows 7 RC byla bezproblémová a nevyžadovala restart.

Musím říci, že srovnávat Linux s Windows, je jako srovnávat Ferrari s nějakou tříkolkou vyrobenou v Číně. Zkrátka to k sobě moc nepasuje. Ve Windows na všechno stačí pár kliků a je hotovo. Žádné polovičaté řešení, alternativní programy (i když některé jsou dobré) a jednoduchost. Nebudu se přít, že Visty byly tak trošku šlápnutím vedle, ale na jejich obranu by bylo dobré uvést, že po SP 1 to je už vyladěný a kvalitní systém. Navíc v oknech nemám tolik errorů jako v Kubuntu, kde na nějakou chybu narazím prakticky při jakékoli činnosti.

Linux zkrátka není pro BFU ani pro uživatele, který se prací na PC živí vhodný. BFU se v Linuxu nevyzná a navíc takoví lidé volají při jakémkoli problému někoho, kdo tomu rozumí. A zase člověk, který potřebuje počítač k práci, tak nemá čas řešit nějaké problémy s kompatibilitou, chyby v OS a podobné věci. Navíc spousta profesionálních aplikací na Linux není a nejspíše ani nebude a ty, které jsou, tak jejich nové verze jsou pro tento operační systém vydávány se zpožděním, bývají občas dražší a ani oficiální podpora není taková jako u Windows.

Asi bych si dokázal představit nějaké úřednice, které pouze otevřou nějakou aplikaci a v ní celý den pracují a do samotného operačního systému ani nenakouknou, ovšem to je asi tak všechno. Tím neříkám, že Linux je špatný OS, ale jen tím naznačuji, že Windows jsou zkrátka lepší a pro obyčejného uživatele mnohem přívětivější než některé distribuce, které spíše připomínají omalovánky než systém na práci. Je možné, že se situace částečně změní, s příchodem Chrome OS od Google, ale rozhodně to nebude z roku na rok. Google je sice silný inovátor a většina projektů, do kterých se pustí, jsou kvalitní věci, ovšem i tak nedávám Chrome OS více než 10% za pár let. Takové změny se zkrátka prosazují těžko a to i takovým gigantům, jako je Google.

No dnes jsem se rozepsal, tak už abych končil. Nejspíše skočím zase na Dotu a potom do postele. Nemám zkrátka, co dělat a s zítřkem to nevypadá o moc lépe.

Žádné komentáře: